26 år

| Postat i: Allmänt
Ja igår fyllde jag ju faktiskt 26 hela år! Vet inte riktigt om jag ska fortsätta känna mig ung eller börja få lite åldersnojja, är ju ändå närmare 30 nu.
Födelsedagen tillbringades i långsamt takt vid poolen, fika med banansplitt vid vattnet, sedan en långpromenad till ett köpcenter i St. Julians, god middag med lite vin och så crasha i sängen.
Bra födelsedag :) Kom på för ett par dagar sen dock att jag nog ville ha lite kalas på hemmaplan så nästa lördag blir det en liten födelsedagsfest hemma :)

Ligga vid poolen, utsikten är inte fy skam!

vi har ätit bra under hela resan med igår festade jag loss på en banana split, mums :D

Ett fat fullt i skaldjur kokta i vitvinssås fick bli middag tillsammans med lokalt vitt vin :)

Crossfit 356

| Postat i: Allmänt
Imorse tog vi oss en lång busstur ut till Maltas nationalpark, men inte för att kolla på vyerna utan för att testa Maltas andra crossfitbox, Crossfit 356! Det var bara vi två och en till på passet och vilken coachning vi fick alltså. Det var utan tvekan den bästa crossfitcoachen jag stött på än så länge och så jäkla trevlig, t.o.m så trevlig att han körde oss tillbaka till Sliema efter passet :)
Vi körde marklyft (woopa!) och sen tränade jag på mina dips. Avslutade med en groteskt jobbig WOD där jag gjorde fem rundor av 150 meters sprint samt 15 burpees. Totalt 75 burpees så ni kan ju gissa om kroppen var redo att förfalla efter det, men ack så skönt sen när man återfått andan :)

Nicklas, jag och coach Kyle! Man fick träna gratis om man istället köpte sig en av deras boxt-shirts, självklart sa vi! :)

Valetta

| Postat i: Allmänt
Igår tog vi en liten tripp till Valetta! Vädret var lite sisådär (blåsigt så in i bomben) och molnigt blandat med tidvis sol, men tänker att det nog bara var bra för den stackars brända näsan :P

Bild på Valetta taget innan vi steg på båten i Sliema

Efter en väldigt gungig båttur över till Valetta. Helt galet vackert! Märks att det är ett gammalt ställe detta.

Sliema på andra sidan och sedan ett oändligt Medelhav!

Vi strosade runt lite i staden, kikade i butiker och åt lunch innan vi tog en ännu gungigare båttur tillbaka! Blev en ganska lugn kväll med en timme på hotellets gym (trodde ju inte att det fanns men sedär de hade ett gym också, positiv överaskning) innan vi lagade middag på hotellrummet och bara hade det gött :)

Crossfit Sliema

| Postat i: Allmänt
Efter kringelikrokvägar hittde vi till boxen igår och jäklars vad roligt att testköra på nytt ställe och nya människor :) Trevliga som tusans och även om träningen är sig lik så skiljer det ju sig i teknik-delarna mellan olika insturktörer!
Jag kunde ivarjefall köra hela deras pass med bara små modifieringar för att spara på ryggen :) Sen var det galet jobbigt (att springa 400 meter så fort som möjligt i denna värme ett par gånger följt av styrkedelar är inte min kondition i skick för) men som vanligt kändes allting underbart när timmen var slut :)
På måndag testar vi Maltas andra crossfitbox vilket också är den största! Skall bli skitkul, hoppas att det är lite mer skivstång i det passet :)

Nicklas, jag och instruktören Maxim samt något snubbe som kom in på slutet för att träna lite lalligt sådär :)

Solsken

| Postat i: Allmänt
Fredag på Malta och det går inte i många knop :) solen är otroligt stark och kombinationen med blåst är ju ganska farlig!
Vi har strosat längs strandpromenaden idag och sen legat vid poolen på hotellet, vilket resulterat i bränd näsa och jäkligt mycket färg på resten av kroppen :)
Ska ta den brända näsan och traska till närmsta crossfit-gym nu och kika, får se hur mycket jag kan träna men alltid kul att se något nytt ivarjefall :) förresten så är jag påväg tillbaka ordentligt nu! I onsdags körde jag styrkefrivändningar, och drog av med nytt personligt rekord på 57 kg helt utan krämpor! Wooopa! Rehabträning gör en starkare! Grymt :)

kaffepaus i solen :)

Malta!

| Postat i: Allmänt

Godagens från Sliema på Malta! Vi anlände vid 10 imorse och fick bege oss ut på en promenad och lunch innan ju fick tillgång till hotellrummet. Och det var värt att vänta på för vi blev tilldelade en fullt utrustad svit! Separat sovrum med badrum, kök, vardagsrum samt ytterligare badrum. Och det bästa av allt, en helt egen takterrass! Jäklars vad nice :) på högsta våningen och med takpoolen alldeles i närheten, blir inte bättre än så :)
Lite molnigt idag men ändå 28 grader (och tydligen 25 grader i vattnet), men sen ska det bli strålande sol resten av dagarna, underbart att bara ha shorts och linne igen :)

Takterass med två solstolar samt bord och vanliga stolar :) behöver knappt lämna hotellrummet under resan :P

Iphone 6

| Postat i: Allmänt
Ja det bor allt en liten pryltok i mig också. Jag känner mig helt fnittrig efter att nyss beställt den nya Iphone 6 från Telia. Tänk att man skulle hamna i Apple-träsket, men efter att ha använt Iphone och paddan kan jag bara konstatera att det är sjukt bra! Jag och mac:en är inte riktigt bästa vänner än men det kommer väl, vi fungerar tillsammans nu ivarjefall :P

Galet snygg med vitt och guldfärg, och även om det är större skärm kommer den bli mer praktisk i mina väskor då den är tunnare än min 4S som jag har nu.
Och vet ni vad det bästa är? Trots att jag beställt denna och byter mitt abonnemang så sänker jag mina månadskostnader till Telia med 40 kronor, den ni :)

Så nu är det bara att vänta på leverans! Lär ju dröja ett tag men den som väntar på något gott... :)

En vecka kvar!

| Postat i: Allmänt
Om en vecka drar vi oss mot Stockholm och sedan Malta på torsdagen, gud vad skönt det skall bli! Temperaturen ligger fortfarande kring 30 grader och det verkar vara ett konstant solsken där nere :)
Har bokat in oss på Diplomat Hotel som ligger vid vattnet i Sliema, lite av ett pensionärshotell men vi är ju ganska lugna av oss och inte alldeles för förtjusta i barnskrik på solsemestern så det passar alltså bra ;) Pool på taket samt egna solbäddar vid klippstränderna nedanför. Perfekt för en lugn födelsedag med ljudbok i öronen ;)

Gjorde dock tabben att boka hotell utan gym, eftersom jag var helt övertygad om att jag skulle vara såpass återställd i ryggen vid det här laget så jag kunde vara med och köra crossfit-pass på Crossfit Sliema. Men icke icke, jag får ta myrsteg framåt men är inte i närheten av att kunna köra pass med lyft i en annan box, har inte konditionen för det heller längre :P Vilket förfall av kroppen (förutom en grymt mycket starkare mage, alltid något!).

Men innan resa; 6 dagars dagjobb, hu! Börjar bli bortskämd med nattpass nu, vilket skillnad det är alltså och så underbart att vara på jobbet på natten!

Saltbrist, den ni!

| Postat i: Allmänt
Är nu inne på tredje veckan med strikt paleokost och det lunkar på utan större konstigheter med maten. Men förra veckan skall ni veta, trodde jag hade gått in i väggen eller något liknande för jag drabbades av en sådan vansinnig utmattning. Totalt dränerad, kunde sova hela dygnet och orkade knappt röra mig framåt (fick ta pauser när jag gick hem från stan eller fick skyhög puls efter bara några double unders vid mitt försök till träning). Det kändes illa men jag konsulterade ju kostrådgivaren med en gång och fick rekommendationen att dricka saltshottar (shotglas med vatten utblandat med halv tesked salt, och lite lime för smaken) varannan timme en halv dag. Saltbrist alltså. Och det vände med en gång! Är nu rekommenderad att ta en shot varje morgon och kväll åtmistone så länge jag fortsätter med denna kost.

Och nu när jag tänker efter. Jag har en lång lång tid varit ganska trött och orkeslös men har alltid antagit att det är för att jag är en riktig sömntuta. Men troligtvis började min brist på salt redan då jag lade om till LCHF vilket gör att saltintaget begränsas näst intill bara till det man saltar på själv. I kombination med ökad träningsmängd så förstår ni vad som händer. Och när man känner sig matt och kanske även yrslig så tror man att man har vätskebrist och dricker ännu mera vatten vilket späder ut kroppen ännu mer på salt.

Vid justeringen till paleo blev det totalstopp med salt från mat (kött, grönsaker, olivolja) och min gräns gick väl där. Så nu är det saltshottar som gäller!

(Och bara för att förtydliga; det finns inget vetenskapligt stöd för att mycket salt höjer blodtrycket, och ett eventuellt överskott utsöndras i urinen :) ).

So long!

Köttarbete

| Postat i: Allmänt

Idag var jag och lillbrorsan (behövde bärhjälp, får fortsatt inte lyfta nånting) iväg och hämtade en köttlåda som vi nyss beställt från Lönngården här i Värmland! Totalt 32,7 kg blandade nötköttsbitar och nötfärs från ekologiska, gräsbetande och glada kossor :) Man köpte 1/3 av en halv kossa och fick då också, förutom 20 kg nötfärs, alla de fina bitarna såsom oxfilé, entrecote, fransyska, ryggbiff, innanlår osv osv. En del köpte Nicklas mamma och syster av oss men det är ändå hur fullt som helst i frysen! Härligt! Och det bästa av allt; bra kött och det kostar 115 kronor per kg! Det är ingenting! :D sen fick jag såklart stå själv och portionera nötfärsen i fryspåsar och dela bitarna i bättre bitar, men ändå, så värt slantarna :)

| Postat i: Allmänt
Man vet att man hamnat hos en bra kiropraktor då jag efter måndagens besök tog upp Annie Thorirsdottir (crossfit-mästare) som förra året missade games pga. samma skada som jag har. Iår var hon tillbaka och blev tvåa så något rätt måste hon ju gjort! Min kiropraktor lyssnade och sade att han skulle kolla upp hennes rehab-videor på youtube och imorse ringde han, konstaterade att det verkade vara en klok crossfittjej och ville ta in mig extra på torsdag (kostnadsfritt) för att se om jag är stark nog och klarar av några av hennes rehabiliteringsövningar som jag då skall få testa! Spännande :D Min rygg skall allt bli bra sinom tid! Och vet ni, när jag är återställd och kan börja lyfta vikter igen, då skall jag belöna mig själv med ett par lyftarskor för att nå ännu högre höjder (alltså tyngre vikter). Sporrande så in i bomben!

Nu; rostbiff och rotfrukter i ugn samt sallad och paleomajonäs. Kosten går ypperligt bra men jösses vad sugen man är att ställa sig på vågen/dra fram måttbandet. Men icke icke, det får vänta 2 veckor till och sen drar vi till Malta :)

Morgonstund

Godmorgon på er!
Inne på fjärde dagen med en näst intill strikt paleolitisk kost (vi äter äkta smör vilket kanske inte är helt paleo) och morgonen är ovan för mig. Skall äta en megafrukost och jag som aldrig varit en frukostmänniska eller speciellt hungrig måste nästan tvinga i mig maten, och på kvällen är jag hur hungrig som helst trots massor med mat! Men det är är total vanesak så bara att fortsätta och se vad det kommer göra med kroppen under dessa veckor :)

Idag kommer dock den första luriga situationen med matutmaningen och det är att jag skall fara norrut i Värmland, till Humletorp, med jobbet och vi stannar där över natten. Det kommer bjudas på middag, frukost och lunch och jag misstänker att inte mycket är något för mig just nu. Löser det med att ha med egen majonäs till köttet (ryktats om grillat kött), kokosgrädde med till kaffet och makrill i tomatsås till frukost tillsammans med kokta ägg, skall nog bli bra detta :)

Och så dåliga nyheter också; min rygg på paj igen efter att ha gjort ett dåligt lyft igår på jobbet i en situation då det var lite bråttom. Skit. Känns som innan jag börjar med rehabiliteringen. Så fruktansvärt frustrerande och ledsamt att jag vet inte vart jag skall ta vägen, men har en inbokad tid till kiropraktorn på måndag så förhoppningsvis är det något han kan justera till lätt (håller tummarna).